Tuesday, January 16, 2007

update

Hej alla,
Ok, vi suger på att skriva blogg. Förlåt. Som framgår av bilderna på andra sidan är vi nu i Syd Afrika, Durban, där vi lever lyxliv. Just nu är Ull och Ewa inne i stan och surfar. Själv sitter jag vid datorn och försöker jobba så att vi kan åka vidare till Mozambique. De närmstadagarnas planer innehåller hästsafari som jag ju lovade Ull i födelsedagspresent samt skate för mig och Ewa, hon tog med sig våra brädor. Sen då till Mozambique på fredag, Maputo först och nån ö utanför som Simon pratat om sen till Xai-Xai några timmar ovanför huvudstaden.
Vi (jag och Ull) kom hit på tisdaf efter en lång lång resa. Vi åkte från Lusaka på fredagen den 5e. Buss till Harare i Zimbabwe. I Zimbabwe hamnade vi i knipa då det visade sig att man inte kan ta ut pengar på banken (för växlingskursen är så usel) och vi hade inga cash med oss, bara lite zambiska kwacha. Efter många om och men och ett dygn med mycke nervöst grubbel, vi hade ju inte ens pengar till bussen ut, fick vi tillslut hjälp att växla våra ynkliga kwacha på svarta marknaden. Första natten bodde vi på ett ok hostel i en förort, vi hade inte fattat att vi inte hade råd än, och sen andra natten flyttade vi till mitt gamla tillhåll Paw-Paw lodge inne i stan där ett rum, av uppenbara skäl inte kostade mer än 40 spänn för två personer... Snusk i kvadrat. Mängder med begagnade och obegagnade kådisar under sängen och mögel över hela väggen. Vi behöll kläderna på när vi sov... Jag hade iallafall under vårt dygn i Harare lyckats få en adress till en av mina gamla vänner så när jag är klar i Mozambique tänker jag leta upp Ras Buli som bor i nån musikstudio på landet, i Kwe Kwe. En ännu längre bussresa följde så till Johannesburg där vi tog in en natt på Formula One. Total lyx! Billigt som f-n i Syd Afrika! En stor klase kärnfria vindruvor- 2 spänn! Skulle nog båda gärna stannat i Joburg som kändes otroligt coolt och stort och spännande (och farligt) men nu skulle vi ju åka och hämta upp blekfisen i Durban så vi satte oss på ännu en buss och hamnade tillslut på Anstey´s beach back-packers i Bluff, Durban. Nåt vidare Afrika är det väl inte här men så himla skönt! Vi har en lägenhet med dusch och fullt utrustat kök och 1 minut till stranden så vi har liksom inte stressat för att komma härifrån direkt.
Nu skall jag jobba men nu vet ni åtminstonde var vi finns. Och att vi har det fett i solen och havet under vajande palmer.

2 comments:

Fula Edith said...

började ju undra om den dära predikanten slukat er med hull o hår och att ni nuförtiden sagt upp all annan kontakt än kontakten med gud......Pussar o låter skönt med sol o lyxliv svajande palmer här isthlm e det kallt som attan o snö.....kram josen

Anonymous said...

Hej Ull!
Gud va kul att läsa er blogg. fick adressen av Erik. spännande. Hur länge skall ni vara där???

Fick också tårar i ögonen när jag läste om din hälsning hemmifrån.

Samt när jag läste om era nya skyddslingar. Tyvärr kan jag inte hjälpa till med pengar nu när jag är mammaledig. Men ser fram emot att höra hur det går för honom / dem i framtiden.

Idag på mammagruppen träffade jag på Källa, har gett henne denna bloggadress oxå. Försökte maila din ullabellahjort emialadress men får felmeddelande. funkar den inte?

Ta hand om er och ha det bäst.
Många kramar noni
nonicard@hotmail.com